MENÜ

Az agrárszakmákat népszerűsítették a Hungexpo Vásárközpontban

Agrár Szakma Sztár fesztivál a fiatalok megnyerésére

Agro Napló 2019.04.16.

A verseny lényege, hogy felébressze a résztvevőkben szunnyadó energiát; megmutatkozzanak az ember erősségei és azok a jellemzők, amin javítani kell, valamint mind jobb teljesítményre ösztönözzön, és tudatosítsa a bennünk lévő képességeket – emelte ki az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára Budapesten, április közepén a kétnapos Agrár Szakma Sztár fesztiválon.

Fotó: AM/Krasznai-Nehrebeczky Mária

 

Farkas Sándor miniszterhelyettes a Hungexpo Vásárközpontban mindehhez hozzátette: a verseny megmutatja, azt is hol van szükség nagyobb rutinra, nagyobb ismeretbázisra. De az önfejlesztő szándékon túl a szemlélők számára is világos üzenetet hordoz. Ez az üzenet pedig nem más, minthogy szerethető hivatásra lehet lelni az agráriumban. 

Ennek a rendezvénynek – ezzel összefüggő - fontos mondanivalója, hogy az ágazatban bizony nemzedékváltásra van szükség. A magyar mezőgazdaság aranytartaléka: az ifjúság. Kedvet kell csinálnunk ahhoz, hogy a vidéki életmód előnyeire építsék egzisztenciájukat. A fesztivál ennek jegyében népszerűsíti a mezőgazdasági munkát, mikor a sikerre vezető nemes versenyre biztat. Esélyt ad arra, hogy bizonyítsa rátermettségét a tanuló ifjúság. Aki jól kamatoztatja az itt szerzett tapasztalatot, az az életben is megtalálja a maga számítását.

Ezek a körülmények pedig nagyban befolyásolják a szakképzés jövőjét. Napjainkban óriási változások zajlanak a képzés és ezen belül az agrárszakképzés területén. Jelenleg az iskolai rendszerű szakképzésben összesen 270 ezer fő tanul. Ebből az Agrárminisztérium fenntartásában lévő 62 feladat-ellátási helyen működő 47 köznevelési intézményben 18 500 főt oktatnak. A tárca a teljes szakképzési rendszer közel 7 százalékát fedi le. Az iskolai rendszerű agrárszakképzésben tanulók összlétszámát figyelembe véve az AM fenntartású intézményekben a tanulók mintegy 70 százaléka tanul.

Mindehhez korszerű intézményi háttérre van szükség. Duális képzésre, iskolák által működtetett tangazdaságokra, s az állam által fenntartott központi gyakorló gazdaságokra kell építenünk. Az agrártárca is érzékeli az automatizáció és digitalizáció térfoglalási igényét. Erre a Digitális Agrár Stratégiában megfogalmazott követelményekkel kívánunk választ adni. Fontos, hogy minden agráriummal kapcsolatos szakképesítésbe beépüljön a digitális gazdálkodás alapját elősegítő modul vagy tananyagrész.

Az AM intézményeit is fel kell készíteni arra, hogy a digitális technológia jelentősen átalakítja az agrárgazdaság emberi erőforrás-szükségletét. Az új technológiák üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése új ismereteket kíván mindenkitől, aki az ágazatban dolgozik. A XXI. század ugyanos a precíziós gazdálkodás évszázada lesz. Ez a vidék Magyarországának útja is egyben. Ehhez a munkához keresünk partnert az itt versengő fiatalokban.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) régóta dédelgetett terve egy olyan szakmai tanulmányi verseny megszervezése, nyilvánossá tétele, amely során az agrárképzések a nagyközönség előtt is megjelennek. A korábbi gyakorlat szerint az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyeket, valamint a Szakma Kiváló Tanulója Versenyeket egy-egy iskolában – úgynevezett versenyszervező intézményben – tartották. Ez jól működő gyakorlat volt, az érintettek (oktatók és diákok) tudtak róla, készültek rá. Ezek a versenyek azonban nem léptek ki az intézményi falak mögül, nem bírtak akkora hírértékkel, népszerűsítő potenciállal, ami - ágazati vélemények szerint - az agrárképzést megilletné. Így PR-értékük mérsékelt volt – mondta a NAK elnöke.

Győrffy Balázs kiemelte: éppen ezért, az Agrár Szakma Sztár Fesztivált kedvcsinálónak is szervezte a NAK. A rendezvényen - a szakmai versenyek döntő szakaszával párhuzamosan – az agrárszakmák bemutatkozása is zajlik. Mind a húsz agrár-szakképesítésből tartanak bemutatókat, továbbá a résztvevőknek lehetőségük nyílik arra is, hogy a „foglalkoztató-szigeteken” kipróbálják az egyes szakmákat. Az idelátogató fiatalok láthatják, saját élményeiken keresztül megtapasztalhatják, hogy az agrárium világa ma már nem ásóból és kapából áll, nem egy letűnőben lévő rozsdás, sáros életforma, hanem egy folyamatosan modernizálódó, ígéretes, izgalmas életpálya-lehetőség.  

A szervezők úgy állították össze a fesztivál programját – hangsúlyozta -, hogy az esemény résztvevői betekintést nyerhessenek az ágazati innovációban különös tekintettel a precíziós gazdálkodás fortélyaiba, de mindezt szórakoztató módon kívánják megtenni. Ezért a látogatók megismerhetik többek között az erdészeti mérőműszereket, megtekinthetnek traktorbemutatót, kipróbálhatnak állatgyógyászati segédeszközöket is. De bemutatják a tejfeldolgozás folyamatait és a motorfűrész szerelésének rejtelmeit is az érdeklődőknek. Hogy  szórakoztató is legyen a dolog: a szervezők VR (virtuális valóság) játékokat, kvízt, agrártémájú szabaduló szobát, valamint farmudvaros játékot is programba iktattak. De van lehetőség kisállat-simogatásra, virágkötészeti kézműves foglalkozásra, húsvéti asztalidísz-készítésre, tojásfa-készítésre, sütő és édesipari termékek készítésére is a fesztiválon.

A versenyről Győrffy Balázs elmondta:  a 2018/2019-es tanévben az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny (OSZTV) keretében kilenc, a Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) keretében tizenegy szakképesítésben versenyeznek a tanulók. A versenyekre az ország 92 szakképző iskolájából összesen 688 tanuló nevezett be. A versenyek döntői, illetve a döntő első fordulói 17 iskolában kerültek megrendezésre – ezek zöme az Agrárminisztérium fenntartásában van. Közölte: a húsz szakképesítés közül nyolc (élelmiszeripari analitikus technikus; élelmiszeripari technikus; földmérő, földügyi és térinformatikai technikus; parképítő és -fenntartó technikus;  édesipari termékgyártó; húsipari termékgyártó; pék; virágkötő és virágkereskedő) döntőjének lebonyolítására kerül sor a fesztiválon. 

Felhívta a figyelmet: A döntőbe jutott diákoknak szurkolunk most a fináléban, a felsorolt szakmákat tanulók közül ők bizonyultak az országban a legtehetségesebbeknek. Kívánom, hogy járjanak itt is sikerrel, és a versenyt követően még nagyobb kedvvel vessék bele magukat az általuk választott szakmájukba.

 A NAK tavaly csatlakozott első ízben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) hagyományosan megrendezett Szakma Sztár Fesztiváljához, ahol az MKIK által szervezett tanulmányi versenyek döntőit tartották. A múlt év  a NAK-nak még csak az ismerkedésről szólt. De az idei Szakma Sztár Fesztiválon - amelyet március 12-14. között tartottak - a NAK már saját standdal jelent meg, hogy így hívja fel a figyelmet az agrárszakmákra. A NAK és az MKIK között tavaly december 18-án aláírt megállapodás értelmében a két szervezet által a szakképzés területén folytatott közös tevékenység megerősítését szolgálja, ami azt jelenti, hogy a fiataloknak szóló fesztiváljaik megrendezésében együttműködnek, és a jövő évtől közösen rendezik meg a szakma sztár fesztivált, és az egy közös esemény lesz – mondta a NAK elnöke.

Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára aláhúzta: vissza kell állítani a szakképzés és a szakmák megbecsülését, megbecsültségét, presztízsét. A szakképzés ugyanis nemcsak az általános iskolát végzetteknek ad továbblépési lehetőséget a pályaválasztás előtt, hanem az érettségizetteknek, sőt a felnőtteknek, akik pályát akarnak választani, változtatni vagy tovább akarják magukat képezni; azaz a legtöbb ember számára kínál kihasználható opciókat.

Hangsúlyozta:  a gazdasági, a technológiai és a munkaerőpiaci változások újabb és újabb kihívást jelentenek a társadalom számára, amihez alkalmazkodni kell. Erre példának hozta, hogy a digitális kompetenciák gyakorlati alkalmazásának igénye nemcsak az iparban, hanem az agráriumban is egyre nagyobb.  Ezért a szakképzés 4.0 stratégia a folyamatos változásokra és a folyamatos kihívásokra akar választ adni. A célkitűzés az, hogy minél több vállalkozás lépjen be a duális képzésbe – így az agráriumban is - erősítve a gyakorlatorientáltságot - tette hozzá.

Fontosnak mondta a piaci igényeknek megfelelő képzést. Hozzáfűzve: a siker csak a tartalom megújításával és a gyakorlati oktatás még erősebb elmélyítésével lehetséges. A kormány ezt a folyamatot nemcsak a felsőoktatásban, hanem a középfokú oktatásban is szeretné erősíteni - közölte.

Parragh László, az MKIK elnöke aláhúzta: keresletorientálttá kell tenni mindenféle képzést, hogy az megfeleljen a reálgazdaság igényeinek. Ez a szak- és a felnőttképzésre, valamint a felsőoktatásra egyaránt igaz - hangsúlyozta.