MENÜ

A Nagydíj és háttere: Bonafarm Mezőgazdaság – a megalapozott sikertörténet

Oldalszám:
2013.06.25.

Felsőfokon

A hazai nemesítésű, illetve a hagyományos magyar fajták mellett a világfajták uralták a kiállítást. A show-bírálatokon nagy tekintélyű, elfogulatlan külföldi és hazai bírák mondtak véleményt. A világszínvonalú holstein-fríz bemutatót – jó ezt kimondani – már megszoktuk, ám a húsmarha-kiállítás tovább gazdagodott.

Az idén először tartottak húsmarha (charolais és aubrac) tenyészbika-árverést a két fajta központi teljesítményvizsgált zárt bikáiból.

A sertésbemutató is a világfajtákat vonultatta fel. Jelentős volt az érdeklődés és az elismerés a mi élősertés-bemutatónkon is. Sertéseink a fajta versenyében nem vehettek részt, mert „alapvetően nem magyar genetikából származnak”. A lényeg: a mi populációnk értékmérő tulajdonságai vetekednek a legjobbnak ítélt, díjazott sertésekével is. Sőt… A jövőt tekintve ez megnyugtató tanulság.

 

Valódi értékek

A pályázatokon szereplő termékek a tudást, az innovációt testesítették meg, tárták az érdeklődők elé. A zsűri és a kiállításszervezők örömére. Idén a Magyar Állattenyésztésért Termékdíj pályázati felhívásra 28 pályamű érkezett.

Az értékelésnél a magyar tulajdonosi háttér, a hazai fejlesztés, a gyártás, a szervizelés, a termék piacra kerülésének ideje, a fejlesztés időszerűsége, újszerűsége, innovatív jellege, tudományosan alátámasztott előnyei, a referenciák száma, a piaci siker volt a legfontosabb követelmény. A zsűri a valódi értékek mentén döntött.

 

Három év – két Nagydíj

Költséghatékony fejlesztések melléktermékből – szól a Bábolna Takarmány nagydíjas termékeiről az értékítélet. Három éven belül két nagydíjat hozott a kitűnően csengő Bábolna Márkanév. Ilyen még nem volt a kiállítás húszéves történetében.

Az érdeklődőknek Kádár Péter takarmány-ágazati igazgató elmondta: a pályázatra több mint 1000 takarmányipari termékünk közül választottuk ki és küldtük el a legígéretesebbeket, amelyek az összes pályázati követelménynek megfeleltek.

A fiatal állatok takarmányozására szolgáló Protocell a treonin aminosavgyártás melléktermékéből gyártott értékes baktériumfehérje. A kérődzők takarmányozására ajánlott AMINO-Koktél termékcsalád egyik alapanyaga ugyancsak a hazai aminosavgyártás során képződő melléktermék. A Hydro-Gel a naposbaromfit életének a legkritikusabb, kelést követő óráiban védi a kiszáradástól. E három termékünk együtt érdemelte ki a Nagydíjat.

A zsűri külön méltatta, hogy tudományos és gyakorlati körülmények között több ezres állományokkal vizsgáltuk takarmányaink hatékonyságát – tájékoztatott Kádár Péter.

 

Csípőtelek: ami plusz van benne

A 2012. végén átadott 2500 férőhelyes csípőteleki tehenészeti telepünk a természeti erőforrás-gazdálkodásban, a gazdaságos tejtermelésben mutatott teljesítményét harmadik díjjal ismerték el. A komplex innovatív gondolkodást – az állatjólét mellett – a talajművelés, a takarmányter-mesztés, a vízvagyon- és a tápanyag-gazdálkodás összhangját és Csípőtelek szemléletformáló kisugárzó hatását ismerték el. Holstein-fríz tehén VII. kategória II. helyezése – ebben a parádés genetikai értékű mezőnyben – ugyancsak nagy siker. Mindezek mellett az idén korábban elnyertük a Vidékfejlesztési Miniszter Környezetvédelmi Innovációs Díját.

 

Márka standunk

„Bonafarm Mezőgazdaság – A törődés a földeken kezdődik” hirdette a pavilonunk főbejáratánál elhelyezett tábla. Új, korszerű ágazati szervezetben először jelentünk meg a nagy nyilvánosság előtt, s ajánlottuk márkáinkat.

A látogatóink egybehangzó véleménye szerint a rusztikus, látványos, mértéktartó standunk a legfrissebb információkat közreadó kiadványaink – amelyekben elterjesztésre érett új módszereinket, takarmányainkat, vetőmagjainkat, a technológiai-, műszaki-, könyvelési és pályázatokat menedzselő szolgáltatásainkat mutatjuk be – a szakmai figyelem, az udvarias, szíves vendéglátás, az üzleti tárgyalásokhoz, a kapcsolatok építéséhez kitűnő lehetőséget kínált. A három napon több mint ezren – legtöbben partnereink közül – jöttek el hozzánk. Cégünk vezetői mellett a teljes szaktanácsadó gárdánk is az érdeklődők rendelkezésére állt.

 

Cél a jövő

A csípőteleki tehenészetünkben szerzett tapasztalatokról és a további terveinkről többen érdeklődtek. Ádám János újságírói kérdésekre válaszolva elmondta: új telepünkön az átállás nehézségein hamar túljutottunk (nem titkoltan a szakembergárdánk is). Teheneink elérték a korábbi magas hozamokat. Tovább javult a tej egyébként is jó minősége: a szomatikus sejtszám és csíraszám a korábbiakhoz képest lényegesen csökkent, szoros összefüggésben a tőgyegészségügy jelentős javulásával. A vemhesülések is jól alakulnak.

A jövőt firtató kérdésekről szólva a vezérigazgató elmondta: ahogy azt a tulajdonos az elmúlt évben bejelentette, a Bonafarm Csoport – amely jelenleg évente 350 ezer hízót bocsát ki –  további fejlesztéseket hajt végre az élelmiszeriparban. Baranya megyében egy beruházó partnerrel közösen vágóhíd építését tervezik. Az új létesítmény évente 1 millió sertés vágására lesz alkalmas.

Az alapanyagot nagyobb részben a Bonafarm Mezőgazdaság cégei és integrációs partnerei állítják elő. A következő három–öt évben olyan partneri kört építünk ki, amelyik képes akár 700 ezer sertés előállítására. A hagyományosan nagy sertéstenyésztőket, malac- és hízóelőállító partnereket keressük fel hosszú távú együttműködési ajánlatunkkal. A már nyélbe ütött szerződés értelmében a hazai partner hosszú távon 2700 kocát tart majd, és az általa előállított malacokat piaci áron vásároljuk meg tőle – mondotta Ádám János.

 

Ádám János mezőgazdasági vezérigazgató és Dr. Fábián János kutatás-fejlesztési igazgató a Termék Díjakkal
Ádám János mezőgazdasági vezérigazgató és Dr. Fábián János kutatás-fejlesztési igazgató a Termék Díjakkal

 

 

 

Kerül, amibe kerül?

„A kiállításon az ágazatban elfoglalt helyének megfelelően jelent meg a Bonafarm Csoport mezőgazdasági szervezete” – mondta Csányi Attila, a Bonafarm Zrt. vezérigazgatója. „Rendkívül fontosnak tartom, hogy a gazdasági nehézségekkel küzdő, szinte minden területen szűkülő magyar állattenyésztés szakemberei megosztják egymással tapasztalataikat, így segítve egymást is a hatékony, korszerű megoldások megismerésében, alkalmazásában. A Bonafarm Csoport vállalkozásai által elnyert díjak jól jelzik, hogy a nálunk alkalmazott megoldások figyelemre méltóak, követendőek. Célunk az, hogy a következő években is olyan újdonságokat vezessünk be a gazdálkodás napi gyakorlata során, amelyek felkeltik a hazai szakmai közvélemény érdeklődését és legalább hasonló számú elismerést hoznak a hódmezővásárhelyi kiállításon a Bonafarm Csoport számára, mint az idei évben” – nyilatkozta a vezérigazgató.

 

Fehér Károly – Wellesz Tibor

logok nyomda.indd